Tev jau ir abonements? Autorizējies
Aveņu vīns. Filmas arheoloģija
"Aveņu vīns. Filmas arheoloģija" pēta padomju autorkino. Tas nozīmē ne tikai spilgtas personības domāšanas veida paradoksus, bet arī estētiskas virāžas uz lielā ekrāna. Filmas arheoloģija meklēs režisora Arvīda Krieva estētikas kodus un kodolus Kāpēc slepkava ir uzaicināts dzimšanas dienas svinībās? 1983. gadā Rīgas Kinostudijai pietrūka vienas filmas jeb ražošanas vienības… Arvīds Krievs kopā ar Latvijas PSR operatīvo darbinieku, kriminālistiskas speciālistu Aloizu Vazni, kurš vadīja dienestu cīņai pret sociālistiskā īpašuma izlaupīšanu (vēlāk pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas bija pirmais Latvijas Republikas iekšlietu ministrs, 1990-1991, kurš pēc barikāžu apšaudes atkāpās no amata), scenārija iedvesmai izmantoja Viktora Lagzdiņa kriminālstāstu "Nakts Mežāžos", kas balstīts uz dokumentāliem materiāliem. Scenāriju lika vairākkārt pārstrādāt, meklējot sociālo aktualitāti… Ap viņu veidojās talantīgu domubiedru grupa: operators Dāvis Sīmanis, filmas māksliniece Ieva Romanova, komponists Mārtiņš Brauns. Filmā bija intonatīvi atšķirīgi, Rīgas kinostudijas ērai netipiski ironiski aktieri Ivars Kalniņš, Rihards Rudāks, Mirdza Martinsone, Indra Burkovska, Mārtiņš Vērdiņš, Inese Pabērza, Alvis Birkovs (filmā runā Jāņa Streiča balsī) u. c. Filmas arheoloģija restaurēs dzimšanas dienas svinības, viņus visus sasēdinot pie vakariņu galda nomaļā mednieku namiņā ar pagrabu… pēc 40 gadiem. Noziegums ir noticis. Jāņa Streiča vārdiem runājot, viņu kopējais nozieguma sastāvs ir uz ekrāna Viņiem kopā izdevās radīt vienu no neparastākajām un spriedzes piesātinātākajām filmām Rīgas kinostudijas vēsturē. Agatai Kristi būtu paticis.