Lietuvas autosporta leģenda Brundza – no rallija līdz autobūvei. Ātruma cilts
Motoru sports
15. jūlijs, 2020
Par raidījumuŠoreiz raidījumā pirmo reizi būs viesis no Lietuvas – Stasys
Brundza, rallija leģenda un autobūves inženieris, ko joprojām godā Eiropas
trasēs.
Stasys Brundza par PSRS
čempionu rallijā pirmo reizi kļuva 1971. gadā, bet 1972. gadā Eiropas
čempionāta posmā "Rajd Polski" ar "Moskviču" kopvērtējumā ieguva trešo
vietu. Divus gadus vēlāk lietuviešu braucējs ieņēma pirmo vietu "Tour
d'Europe" 15 000 kilometru 15 dienu rallija kopvērtējumā. 1976. gadā viņš ar
pirmo paša gatavoto "Ladu" startēja pasaules čempionāta posmā,
Akropoles rallijā, kur izcīnīja sesto vietu kopvērtējumā – šis rezultāts ar
krievu automobili joprojām ir nepārspēts. Tāpat arī leģendārais braucējs cienījamus
rezultātus uzrādījis Somijas "Tūkstoš ezeru rallijā".
Tā kā Padomju savienībā auto
no rūpnīcām nāca vārgi, lai neatpaliktu no Eiropas spēkratiem, viss bija jādara
pašiem. Tāpēc lietuvieši uzbūvēja fabriku, kas saražoja 200 rallija B grupas "Ladas"
gadā, un visa PSRS izlase brauca ar Brundzas būvētajiem auto. Turklāt 30 automašīnas
eksportēja uz tādām valstīm kā Kolumbija, Panama, Jordānija, Norvēģija, Somija,
Austrumvācija un Bulgārija. Savukārt pagājušā gadsimta 80. gados, kad rallija B
grupa nežēlīgās jaudas un lielā ātruma dēļ bija dullākā autosportā, Stasys
piepildīja savu sapni, uzbūvējot "Ladu Samar" ar vidū novietotu
motoru un turbopūti pēc "Lancia 037" parauga.
Kā kur rallija leģenda gūst
adrenalīnu pēc karjeras beigām, kā iespējams savienot autobraukšanu ar autobūvi
un kāpēc Brundza paklanās to cilvēku priekšā, kuri šodien atjauno
"Ladas", noskaidrosim jaunajā raidījuma sērijā!